Incidence of Creative Processes in Visual Arts Students DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.232

Main Article Content

Delgado-Miranda, E.
CO

Abstract

In the history of humanity focused on art, specifically on drawing and painting, there is the ability to represent reals, fictitious or abstract images on a surface, which can be very diverse and with different pigments. This research's objective was to analyze and incidence of the creative processes in the learning of the graphic-plastic expression of the portrait-self-portrait in the students of the first semester of Visual Arts, University of Pamplona. Therefore, was carried out a bibliographic review on the relevant aspects of the theory studied and the works in the international, national, and regional fields, which were very useful for the methodological design, approach, strategy, and analysis. From the results. The type of research was qualitative with the phenomenological method and began with a diagnostic stage where it was possible to establish a population characterized by five first-semester students plus three teachers who were of great importance for their contributions. With their subsequent analysis, information and discussion, the results led to the main conclusion: the creative processes did influence when drawing a face, knowing as a requirement a very acute perception since, for this reason, the graphic-plastic expression of the portrait- Self-portrait is very compelling for those who are learning to see and draw.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Delgado-Miranda, E. M. (2021). Incidence of Creative Processes in Visual Arts Students. Docentes 2.0 Journal, 12(1), 40–45. https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.232
Section
Articles

Citaciones del Artículo



References

Araque-Hurtado. L (2016). El autorretrato como medio de catarsis investigación-creación pictórica. (trabajo de grado). Universidad Tecnológica de Pereira.

Báscones-Reina., N. (2014). Concepto actual del autorretrato en la obra del artista contemporáneo y la búsqueda de la identidad en la práctica artística. (Tesis Doctoral) Valladolid.

Benavidez-Penagos, G., Arias-González, M. Perassi, M.., & Castiblanco-Venegas, Y. (2021). Comunicación Participativa en la Academia: Construyendo Tejido Social desde la Memoria Histórica. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 27–35. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.182 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.182

Bula-Escobar, G. (2020). Serie lineamientos curriculares Educación Artística. Ministerio de Educación Nacional.

Edwards, B. (1984). Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. LAVEL. Polígono Los Llanos.

Estrada-Herrero, D. (1998). Estética. Editorial Herder.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. & Baptista-Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

Husserl, E. (1931). Fenomenología y Antropología. En: Anuario de Filosofía Jurídica y Social (1985). Sociedad Chilena de Filosofía Jurídica y Social. Traducción de Raúl Velozo.

Loomis, A. (1959). Dibujo de Cabeza y manos. The Viking Press.

López-Jiménez, D. (2003). El consumo crítico de los medios de la juventud y el lenguaje de la discreción como propuesta pedagógica.

Rodríguez-Gómez, G. Gil-Flores, J. & García-Jiménez, E. (1996). Metodología de la Investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Sanz-Lobo, E. (2003). Procesos creativos: problemas y arte. En Congreso INARS: la investigación en las artes plásticas y visuales. Universidad de Sevilla

Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación – La búsqueda de significados. Paidós Barcelona.

Thomas, J.R., Nelson, J. K. & Silverman, S.J. (2005). Research Methods in Physical Activity. Fifth edition. Human Kinetics.

Únete a nuestro canal de Telegram para recibir notificaciones de nuestras publicaciones