Building Mathematics from Gamification Resources DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.388

Main Article Content

Dr. Jama-Zambrano, V. R.
EC
https://orcid.org/0000-0001-8053-5475
Cornejo-Zambrano, J. K.
EC
https://orcid.org/0000-0002-8627-4736

Abstract

Gamification for teaching mathematics has become a great ally for teachers.  The application of game mechanisms in educational contexts has allowed the development of the teaching-learning process in motivating and collaborative environments, leading to achieve meaningful learning and therefore a better academic performance in students.  The research was conducted under the inductive method, humanistic paradigm, with qualitative approach, interpretative type, topical narrative design, its purpose was to identify how gamification can contribute to the teaching of Mathematics. As a main result, gamification in the subject of mathematics was identified, gamification in times of pandemic and some results of different research related to the subject were enlisted. Finally, it is proposed that the application of gamification is necessary as a teaching strategy in mathematics classes, which allows another context to them, generating an environment where the student feels interest in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Jama-Zambrano, V. R., & Cornejo-Zambrano, J. K. . (2023). Building Mathematics from Gamification Resources. Docentes 2.0 Journal, 16(2), 138–142. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.388
Section
Essays

Citaciones del Artículo



References

Aguilera-Meza, C. K., Santos Loor, C. P., Pinargote Párraga, B. A., & Erazo Delgado, J. R. (2020). gamificación: estrategia didáctica motivadora en el proceso de enseñanza aprendizaje del primer grado de educación básica. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 5(2), 51. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i3.2083 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i3.2083

Alemán, A. (2020). La educación en línea y el coronavirus. La afectación de la salud mental de los estudiantes universitarios. En la Universidad de San Martín de Porres. In Educación y pandemia. Una visión desde la universidad. Unesco. (pp. 17–23).

Camero-Reinante, Y., Lourdes Martínez Casanova, D. C., & Virginia Bárbara Pérez Payrol, D. C. (2016). El Desarrollo De La Matemática Y Su Relación Con La Tecnología Y La Sociedad. Caso Típico Development of Mathematics and Its Relationship With Technology and Society. Typical Case. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 97–105. http://rus.ucf.edu.cu/

Castillo-Mora, J., Escobar-murillo, G., Murillo, R. de los Á. B., & Moyano, M. Y. C. (2022). La Gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Polo Del Conocimiento, 7(1), 686–701. https://doi.org/10.23857/pc.v7i1.3503

Díaz-Cruzado, J., & Troyano Rodríguez, Y. (2013). El potencial de la gamificación en el ámbito educativo. III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: Respuesta En Tiempos de Incertidumbre., 9. http://hdl.handle.net/11441/59067

Durango-Warnes, C., & Ravelo-Méndez, R. E. (2020). Beneficios del programa Scratch para potenciar el aprendizaje significativo de las Matemáticas en tercero de primaria. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(23), 163–186. https://doi.org/10.22430/21457778.1524 DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.1524

Edwards, S. (2018). Aprendizaje basado en el juego. In Enciclopedia sobre el desarrollo de la primera infancia. CEDEPI. (pp. 1–4). https://n9.cl/ywjpe DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2018.4.1.659

Elles-Ardila, L. M., & Gutiérrez, D. A. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza – aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Interacción Revista Digital de AIPO, 2(1), 7–16. https://n9.cl/1swdot

Espinales-Marín, J. V., Muñoz Pérez, R., & Garcés Acosta, J. P. (2022). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas en niños con trastornos por déficit de atención e hiperactividad. ConcienciaDigital, 5(4.1), 103–131. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i4.1.2403 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i4.1.2403

Garcia-Casaus, F., Cara-Muñoz, J., Martinez-Sanchez, J., & Cara-Muñoz, M. (2021). La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía, Educación Física y Deporte, 1(2), 43–52. https://n9.cl/ltrrj

Guisvert-Espinoza, R. N., & Lima Cucho, L. I. (2022). La gamificación en el aprendizaje de la matemática en la Educación Básica Regular. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(25), 1698–1713. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.447 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.447

Hernández-Peñaranda, J. O., Jaramillo-Benítez, J., & Rincón-Leal, J. F. (2020). Uso y beneficios de la gamificación en la enseñanza de las matemáticas. Eco Matemático, 11(2), 30–38. https://doi.org/10.22463/17948231.3200 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.3200

Hernández-Mite, K. D., & Mayorga Albán, L. A. (2022). La gamificación como recurso didáctico para las clases de Educación Física universitaria Gamification as a didactic resource for university Physical Education classes A gamificação como um recurso didático para as aulas de Educação Física universitária Un. Revista de Ciencias y Tecnologia En La Cultura Fisica. PODIUM, 17(2), 796–809. https://n9.cl/2so9h

Macías-Espinales, A. (2018). Gamificación en el desarrollo de la competencia matemática: Plantear y Resolver Problemas. Revista Científica Sinapsis, 1(12). https://doi.org/10.37117/s.v1i12.136 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v1i12.136

Ortiz-Mendoza, G. J., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2021). Gamificación en la enseñanza de Matemáticas. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 164. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1351 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1351

Quiroz-Peña, J., Rizo Vélez, J., De La Torre Lascano, C., & Rizo Vélez, G. (2022). Impacto de la gamificación en el aprendizaje de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudio de caso. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(3), e6. https://n9.cl/uoflu

Rosero-Guanotásig, D., & Medina-Chicaiza, R. (2021). Gamificación: Estrategia para la enseñanza de operaciones elementales de matemáticas. EPISTEME KOINONIA, 4(7), 98–110. https://n9.cl/q70pa DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1175

Villarroel, R., Santa María, H., Quispe, V., & Ventosilla, D. (2021). La gamificación como respuesta desafiante para motivar las clases en educación secundaria en el contexto de COVID-19. Revista Innova Educación, 3(1), 6–19. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.001 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.001

Únete a nuestro canal de Telegram para recibir notificaciones de nuestras publicaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.