Creation of Video Games as an Educational Strategy in Algorithms DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.219

Main Article Content

Narváez-Díaz, L.
MX
https://orcid.org/0000-0003-0595-1932
López-Martínez, R.
MX

Abstract

Introducing students to the study of programming basics is not an easy task; it requires time, effort, and a particular focus on how it is learned and taught. Computer programming and especially the basic principles of this area are essential aspects. For this reason, the Autonomous University of Yucatán (UADY) created in the Tizimín Multidisciplinary Unit (UMT) the bachelor’s degree in Software Engineering (LIS), and it began to teach the subject of Algorithmic in the first semester of the career. Included research based on the Scratch programming language was in the Algorithmic issue to support understanding the basic structures studied in it. In this way, the student-organized in workgroups could create a video game to translate their knowledge. The inclusion of Scratch to Algorithm, hand in hand with the project-based learning methodology and the theory of constructionism, allowed the students to develop their video games. The mixed methodological approach was the research approach, and the sample consisted of all the students enrolled in Algorithmic in three semester periods. During this time, 24 video games were generated which met the objectives set, and the results obtained from the entire investigative process have been satisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Narváez-Díaz, L. E., & López-Martínez, R. (2021). Creation of Video Games as an Educational Strategy in Algorithms. Docentes 2.0 Journal, 12(1), 22–30. https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.219
Section
Articles

Citaciones del Artículo



References

Alania, R., Diez, C., & Pinglo, J. (2012). Estrategias de enseñanza y estilos de aprendizaje en los alumnos del curso Introducción a la Algoritmia: caso Cibertec. [Tesis de Maestría]. Universidad Andrés Bello, Santiago de Chile, Chile.

Aparicio, O., & Ostos, O. (2018). El Constructivismo y el Construccionismo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 11(2), 115-120. DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05

AulaPlaneta. (2021). Cómo crear videojuegos en tus clases. https://www.aulaplaneta.com/2021/01/11/recursos-tic/como-crear-videojuegos-en-tus-clases/

Compañ -Rosiqueet, P., Satorre-Cuerda, R., Llorens-Largo, F., & Molina-Carmona, R. (2015). Enseñando a programar: un camino directo para desarrollar el pensamiento computacional. RED. Revista de Educación a Distancia (46). http://www.um.es/ead/red/46 DOI: https://doi.org/10.6018/red/46/11

Guerrero-Castaneda, R., Lenise do Prado, M., & Ojeda-Vargas, M. (2016). Reflexión crítica epistemológica sobre métodos mixtos en investigación de enfermería. Enfermería Universitaria, 13(4). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1665706316300422 DOI: https://doi.org/10.1016/j.reu.2016.09.001

Gómez, J., Narváez, L., Rejón, E., & Reyes, J. (2016). Planeación didáctica de Algoritmia. Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.

González, J., Cabrera, M., & Gutiérrez, F. (2007). Diseño de videojuegos aplicados a la Educación Especial. Actas del VIII Congreso Internacional de Interacción Persona Ordenador (INTERACCIÓN 2007), (35-44).

López, J. (2011). Programación con Scratch. Eduteka. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/AlgoritmosProgramacionCuaderno1.pdf

López-Escribano, C., & Sánchez-Montoya, R. (2012). Scratch y Necesidades Educativas Especiales: Programación para todos. RED. Revista de Educación a Distancia. https://www.redalyc.org/html/547/54724753001/

Monjelat, N., Cenacchi, M., & San Martín, P. (2018). ¿Programación para Todos? Herramientas y Accesibilidad: Un Estudio de Caso. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 213-227. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol12-num1/art12.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100213

Muñoz, R., Barcelos, T., Villarroel, R., & Silveira, I. (2015). Diseño e implementación de un taller de programación de juegos digitales con Scratch como apoyo a Fundamentos de Programación. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educacao (CBIE), (1495-1504). http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.1495 DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.1495

Narváez, L., & López, R. (2019). Actitudes de los alumnos de la asignatura de algoritmia ante el uso del lenguaje de programación Scratch. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals, (2492-2497). Celaya.

Saavedra, E. (2020). Beneficios educativos de la creación de juegos y videojuegos. Vermislab. https://www.vermislab.com/game-makers-beneficios-educativos-de-la-creacion-de-juegos-y-videojuegos/

Stuart, G. (2009). Learning to program from Scratch. 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2009, (451-452). Riga, Latvia. doi:10.1109/ICALT.2009.50 DOI: https://doi.org/10.1109/ICALT.2009.50

Team, MIT Scratch. (2018). Scratch. http://scratch.mit.edu/

Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). (2012). Modelo educativo para la formación integral. Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.

Vaca, J., Agudo, J., & Sánchez, H. (2014). Evaluación de prácticas de programación mediante rúbricas en Moodle. Actas de las XX JENUI. Oviedo. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/15458/P107va_eval.pdf

Vargas, C. (2015). La creación de videojuegos en ciencias naturales y la competencia para resolver problemas. Revista Lasallista de Investigación, 12(2). DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a7

Únete a nuestro canal de Telegram para recibir notificaciones de nuestras publicaciones

Most read articles by the same author(s)